tiistai 22. joulukuuta 2009

Yleisön pyynnöstä - liikeaikalaki

Uusi vähittäiskaupan aukioloja säätelevä laki astui voimaan vasta kolme viikkoa sitten, mutta tuntuu, että keskustelu olisi  käyty loppuun jo vuosi sitten. No näinhän ei tietenkään ole, vaan kysymysmerkkejä on paljon ja pelkoja vielä enemmän. Ajattelinpa siis - osittain pyynnöstä - kerrata vielä hieman mitä lain valmistelun kannalta tapahtui ja mitä lakimuutos toi tullessaan.

Taustaa
Hallitusohjelmaan kirjattiin 2007 tavoite kaupan aukioloaikojen selkeyttämisestä. Mitään muuta selkeyttämisellä ei tarkoitettu kuin kauppojen aukioloaikojen vapauttamista. Kaupan liiton tavoitteena on ollut jo vuosikausia kaiken aukioloja säätelevän lainsäädännön purkaminen ja ajatus on saanut muun muassa eduskunnassa tukea Kokoomuslaisilta. Liikeaikalaki alkoi pikkuhiljaa edetä työministeriössä ja syksyllä 2008 Kaupan liitto kutsui PAMin neuvotteluihin. Tilanne oli sillä tavalla historiallinen, että työmarkkinaosapuolet istuivat samaan pöytään jo ennenkuin yhtään esitystä oli tehty. Näin ollen siis myös työntekijöiden ääni saatiin kuuluviin alusta asti. Toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä odottamaan mitä meille esitetään ja yrittää vaikuttaa valmiiseen lakiesitykseen, joka tunnetusti on hyvin hankalaa.

Yhteinen kompromissi löytyi neuvotteluiden jälkeen marraskuussa 2008. Sitten alkoi poliittinen jahkailu ja lopulta toukokuussa 2009 työministeri toi esityksensä eduskunnalle, joka jäikin lähes samantien kesälomille.
Syksyllä asiaan palattiin. Tapasimme erilaisilla kokoonpanoilla Suomen hiusyrittäjien, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan sekä talousvaliokunnan päättäjiä. Ministerit oli läpikäyty jo 2008. Hiusyrittäjien kanssa oli vielä yhteinen ponnistus alan palauttamisesta liikeaikalain piiriin, se kun oli poistettu (kuten vuonna 2000) esityksestä. Loppuun asti yritimme myös kaikkien järjestöosapuolten kanssa ajaa poikkeuslupien keskittämistä yhdelle viranomaiselle. Sille esitykselle ei kuitenkaan eduskunnassa lämmetty, mutta hiusala saatiin ilman kummempia vääntöjä takaisin lakitekstiin.

Toiveidemme mukaisesti käsittely meni niinkin sukkelasti, että laki astui voimaan 1.12.2009, eli ennen joulun pyhiä. Samaan aikaan astuivat voimaan PAMin ja Kaupan liiton sopimat työehtosopimusmuutokset. Tässä siis ollaan nyt. Osalle aukiolojen laajentuminen on edelleen yhtä myrkkyä ja ymmärrän hyvin. Työajat eivät ole enää samat kuin työhön tultaessa. Tilanne ei kuitenkaan ole niin paha kuin ensisilmäykseltä saattaa näyttää. Kyse on enemmänkin siitä, pystytäänkö työpaikoilla asiat sopimaan niinkuin tarkoitus olisi.

Mikä muuttui?
Lain olennaisimmat muutokset koskevat yli 400 neliöisiä päivittäistavarakauppoja. Pienempien osalta ei aukiolorajoituksia enää ole lainkaan, mutta käytännössä niiden aukiolot pysyvät aikalailla samoina kuin tähänkin asti. Joidenkin kohdalla lauantai-iltaa saatetaan jatkaa, mutta esimerkiksi yöaikana aukipitäminen on valtaosalle totaalisen kannattamatonta. Liikenneasemien työntekijöiden osalta tilanne tasa-arvoistui, kun tienvarsikaupat joutuvat nyt noudattamaan samoja aukioloaikoja samoin kokorajoituksin kuin muutkin ja iltalisät saatiin MaRan kanssa sovittua kaupan tessin kanssa samalle tasolle - vihdoinkin.

Aiemmin mahdollisia kalenteriviikkoja, jolloin isot liikkeet ovat voineet olla auki seitsemän päivää, on ollut vuodessa 22. Poikkeusluvilla vielä muutama enemmänkin. Uuden lain myötä seitsemänpäiväisiä viikkoja on 38. Muille viikoille osuu jokin sellainen juhlapyhä, joka on jo laissa määritelty päiväksi, jolloin kaikkien liikkeiden on oltava suljettuina. Kaupan liiton ja PAMin sopimuksessa sovittiin uutena asiana, että työntekijällä on oikeus 22 vapaaseen sunnuntaihin. Näin ollen siis potentiaalisia sunnuntaitöitä tulee 26 päivälle. Jos tilanne on ollut se, että aiemminkin on ollut töissä silloin, kun liike on ollut sunnuntaisin auki, niin nyt vuoteen tulee 4 sunnuntaita lisää. Ihan siis kaikkia vapaapäiviä ei joudu edelleenkään käyttämään töissänsä. Ja lisäksi työntekijällä on oikeus vaatia sunnuntai vapaaksi perustellusta perhesyystä, eli merkkipäivien, lapsen hoitojärjestelyiden tms. takia. Mielenkiintoista on tietysti odotella ensimmäisiä perhekäsitteestä syntyviä erimielisyyksiä, jotka yleensä tuppaavat nousemaan pintaan tämänkaltaisten pykälien kohdalla. Ja tulkitaanko hoitojärjestelyt koskemaan vain pieniä lapsia, miten on ikääntyneiden vanhempien laita? Luottamusmiesten kannattaa siis olla hereillä, jotta käytännön toteutus ei muodostu liian yksisilmäiseksi.

Hommaa luottareille aiheuttavat toki  muutkin mahdolliset muutokset. Työaikojen reilumpi muutos, kuten yötyöhön siirtyminen, edellyttää yt-neuvotteluita. Lisäksi sopimuksellamme turvattiin se, että sunnuntaityön teettämiseen tarvitaan edelleen työntekijän suostumus. Oma juttunsa onkin, onko työntekijällä aito mahdollisuus kieltäytyä sunnuntaityöstä. Mikäli kaupalle lisää aukiolotunteja tulee, niin edellyttämme tietysti, että paikallisin työaikajärjestelyin asia hoidetaan siten, että nykyiset osa-aikaiset ovat etusijalla.

Yli 400 neliöisissä liikkeissä työskentelee tällä hetkellä noin 100 000 työntekijää. Laajeneville aukioloilla on tietysti vielä vaikutuksensa muun muassa vartiointiin, kiinteistöhuoltoon, siivoukseen, varastoihin jne. Varastojahan jo tehdyt tes-muutokset koskevat, mutta muiden osalta asia nousee taatusti esille kevään neuvotteluissa, normaalin tes-kierroksen yhteydessä. Kuntapuolen palveluiden osalta kukaan ei osaa sanoa mitään. Tarve julkisen liikenteeseen ja päivähoitoon lisääntyy varmasti, mutta nykyisessä kuntien taloustilanteessa tulevaisuus ei näytä valoisalta. Yhden tavallisen päiväkodin muuttaminen vuoropäiväkodiksi on esimerkiksi Vantaalla melkein puolen miljoonan paukku. Näihin ongelmiin hallitus varmaan vastaa kevään aikana.

Joulurauha kaupoissa koittaa vihdoin kello 12, kuten suurimmalle osalle muitakin suomalaisia. Kun Turku on sanansa sanonut, on turha enää juosta unohtuneiden rosollitarpeiden perässä, seuraavan kerran ostoksille pääsee tapanina.

Rauhaisaa joulun aikaa kaikille ja iloista, mutta varovaista, vuodenvaihdetta!

PS. Koko PAMin ja Kaupan liiton tes-paketin löydät tästä ja talousvaliokunnan mietinnön kaikkine perusteluineen tästä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti